Arbeidsområder:
Relasjonsledelse
Relasjonskompetanse
Relasjonspedagogikk Nyhet
Endring/omstilling
Humor - Helse - Ledelse
Coaching
Kommunikasjon og samhandling
Kontflikthåndtering
Lagutvikling
HMS -
NÆRVÆRSLEDELSE

– Sjefer må trene samtalekunst

Når sjefene i en bedrift ikke finner melodien seg imellom, kan det gå hardt utover trivselen blant fotfolket. Å snakke sammen er ikke så enkelt som alle innbiller seg…

Artikkel fra Bergens Tidende
Magne Reigstad
magne.reigstad@bergens-tidende.no

Lederutvikler Jan Spurkeland mener sjefer må trene samtalekunst, akkurat som idrettsfolk målrettet trener frem ferdigheter i stavhopp og tresteg. Derfor har tømmerkoien i tunet på Seim fått navnet Dialog-studio. Mangfoldige Spurkeland har selv laftet sammen koien og lagt torvtaket. Innomhus er det plass til 12 personer, på benker kledd med saueskinnsfeller. Rommet opplyses bare av levende lys. Ingen forstyrrende flip-over eller pc-styrt lysbildeshow. I koia skal det snakkes ansikt til ansikt. Like bak koia har han satt opp en lavvo. Gulvet i det samiske teltet er dekket med reinsdyrskinn, og deltakerne koker enkel mat på en liten ovn. Mangslungen erfaring fra privat og offentlig sektor har lært ham at atmosfæren er viktig når ledere skal trenes til å forstå hverandres ord og intensjoner.

Kjenn din kollega
– Et lederlag bør kjenne hverandre dypere enn bare av navn. Det er nyttig å vite om andres familieliv, livssyn, sterke opplevelser og sosiale bakgrunn. Da forstår du lettere hvorfor en kollega argumenterer som han gjør. Folk som kjenner hverandre kan være ærlige og direkte, uten å bli misforstått, mener rådgiveren.
Spurkeland har arbeidet i 20 år med personalutvikling og ledelse og har bak seg to bøker om emnet. Bedriftsrådgiveren sluttet etter 19 år hos Statoil og er nå tilknyttet Kontura Consulting AS i Bergen. Han har innimellom vært foreleser på Solstrand-kursene.

Trener på tilbakemeldinger
– Hva trener dere på i Dialog-studio?
– Å gi positiv tilbakemelding, eller å ta imot, å gi negative tilbakemeldinger og å ta imot slike, fire viktige ferdigheter. Videre trenes prestasjonshjelp, konflikthåndtering, humor og undersøkende spørsmål. Det siste bør også dere journalister bli flinkere til.
 
Det mangfoldige mennesket Jan Spurkeland griper til gitaren for å myke opp stemningen. Tømmerkoia er treningsstudio for ledere.
– Hva er prestasjonshjelp?
– Lederen på en avdeling er tilretteleggeren, han som serverer pasninger til spissene. Lederskap er å fremelske kreativitet hos, få folk til å yte sitt beste på de felt de behersker best. Idékraften blir ikke utnyttet i alle miljøer, hevder rådgiveren.

Nyttige konflikter
Lederne lærer at konflikter ikke behøver å være et onde hvis de løses før de blir destruktive.
– Tretti prosent av lederne jeg snakker med sier at konflikter på arbeidsplassen er det som hindrer dem mest i å gjøre en bedre jobb, forklarer Spurkeland som mener at kverulantene i en organisasjon ofte representerer det sunne folkevett.
– Ta deres skepsis på alvor. Se på motstand som et korrektiv. Når ti ledere tenker likt, blir gruppetenkningen deres verste fiende. Miljøet kan fort bikke over i selvtilfredshet, og lederne ikke ser hva konkurrentene foretar seg.

Ledelse og humor
Spurkeland hevder at ledere bør ha både humor og sjølironi. – Humor fortjener en mer seriøs tilnærming. Hvordan verdsetter lederne mennesker som slår av en vits så latteren sprer seg, blir de sett på som klovner? Spør treneren som er i sving med en bok om ledelse og humor.
– Hvorfor øve samtalekunst i e-postens tid?
– E-post burde være forbudt i samtaler mellom ledere og ansatte. Du oppnår bare 100 prosent kontakt ansikt til ansikt med folk. Jeg setter verdien av e-post til 5 prosent. E-post er greit til møteinnkallinger, men telefonen er bedre når meninger skal formidles. Det henger alltid noe ubesvart igjen etter en e-postmelding, mener Spurkeland.

Publisert: 12.08.00 10:01:28